Atzko Kohashi & Tony Overwater

Kijk eens naar die handen van pianiste Atzko Kohashi.

Hoe trefzeker ze boven de toetsen van de piano zweven, klaar om in te zetten. Kohashi kijkt omhoog naar bassist Tony Overwater, die bezig is met een solo en haar handen bewegen mee.

Nog steeds raakt ze de piano niet aan.

Net zolang wacht ze, tot ze het perfecte moment heeft gevonden om in te zetten en daarmee de solo op de contrabas af te ronden. Daar klinkt weer het thema van Lonnie’s Lament van John Coltrane door de Kultuurwerkplaats Oosterbeek. En het publiek van Jazz Sunday luistert die zonnige zondagmiddag, op 8 mei 2022, ademloos toe.

Het album Crescent van tenorsaxofonist John Coltrane bewerken voor contrabas en piano.

Je moet het maar durven. Maar in de handen van deze twee topmuzikanten is deze zondagmiddag elke noot van Coltrane raak. En dat geldt al net zo goed voor het eigen werk dat ze spelen.

Zoals de prachtige compositie De Boot van Tony Overwater. Als hij met zijn strijkstok over de snaren van de contrabas schuurt ter hoogte van de kam, hoef je niet eens je ogen te sluiten om het want van het zeilschip te horen kraken en zeemeeuwen te horen krijsen.

Jazz is genoeg. De film volgt vanzelf.

Hieronder vind je weer een selectie van de foto’s die onze fotograaf Flip Witte maakte tijdens de soundcheck en het concert.